Historia marki Dacia

SC Automobile Dacia SA (dawniej DACIA SA Piteşti) to rumuńska firma motoryzacyjna, strukturalny oddział francuskiego producenta samochodów Renault SA, część francuskiej Grupy Renault, która jest częścią sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Główne zakłady produkcyjne firmy znajdują się w Rumunii, w mieście Mioveni, niedaleko Piteşti. Firma produkuje samochody osobowe, które są oferowane na rynku krajowym i na wielu innych rynkach europejskich.

Początek historii Dacii

Na początku lat 60. ubiegłego wieku przywódcy rumuńscy postanowili rozpocząć produkcję nowoczesnych samochodów na terenie swojego kraju. Chcieli zrobić wszystko szybko i jak najniższym kosztem. Dlatego zdecydowali się wykorzystać zaplecze produkcyjne w Mioveni i zaprosić zagranicznych producentów samochodów do budowy zakładu i udzielenia licencji na produkcję samochodów.

W tym celu ogłoszono przetarg, w wyniku którego najbardziej interesującą okazała się oferta Renault ze ich modelem Renault 12. Należy zauważyć, że w momencie podpisywania umowy (1966), 12-ty model był tylko prototypem. A jego seryjna produkcja miała rozpocząć się dopiero w 1969 roku.

Nowe przedsiębiorstwo, powstałe dzięki porozumieniu między władzami rumuńskimi a francuskim producentem samochodów, nosiło nazwę Uzina de Autoturisme Piteşti (UAP). To właśnie z tabliczką znamionową UAP produkowano pierwsze samochody. Był to herb tarczy z napisem UAP u góry i orłem stojącym na skałach i rozpościerającym skrzydła.

Dacia – co było potem?

Później do nazwy marki zaczęto używać nazwy Dacia, co znajduje odzwierciedlenie na tabliczce znamionowej, najpierw na czarnym tle, a następnie na niebieskim. I nie przez przypadek. Właśnie tak nazywano Rumunię w czasach Cesarstwa Rzymskiego. 

Aby szybciej zająć rynek, Renault zaproponowało rozpoczęcie produkcji już istniejącego modelu tej samej klasy – Renault 8. Fabryka samochodów Piteşti została zbudowana w rekordowym czasie 1,5 roku. Latem 1968 rozpoczęto montaż i konfigurację sprzętu.

W tym samym czasie wyprodukowano pierwszy samochód produkcyjny Dacia 1100. Ten model zmontowany został z podzespołów i części sprowadzonych z Francji. Od Renault 8 samochód różnił się jedynie logotypem. Dacia 1100S była również produkowana w limitowanej serii z przeznaczeniem do wyścigów. W porównaniu do samochodu seryjnego, został wyposażony w mocniejszy silnik, szersze koła oraz dodatkowe reflektory. 1100. model przetrwał na linii montażowej do końca 1971 roku.

Rosnąca popularność rumuńskiego producenta

W sierpniu 1969 roku, pojawił się nowy model Dacia 1300, który niemal natychmiast stał się bardzo popularny. To był pięcioosobowy sedan z silnikiem o pojemności 1289 cm3 i mocą 54 KM, pozwalającą rozpędzić samochód do 144 km/h. Zużycie paliwa w tym przypadku wyniosło około 9,4 litra na 100 km. Od 1970 roku samochód produkowany był w trzech wersjach: „1300 standard”, „1300 super” i „1301” (wyłącznie dla członków Rumuńskiej Partii Komunistycznej). W 1973 roku pojawiła się modyfikacja „1300 Break” z nadwoziem typu van.

Dacia a Renault – co je łączy?

W tym samym czasie rozpoczęła się produkcja Renault 20 rumuńskiego montażu. Nosił nazwę DACIA 2000. Samochody produkowane były wyłącznie w kolorze czarnym lub granatowym. Ponadto, w tym czasie w zakładzie zmontowano pierwszy minibus Renault Estafette. Rok 1979 okazał się przełomowy, gdyż na wystawie EREN zostały zaprezentowane zmodyfikowane typy DACIA. Pokazano tam również Brasovię, która była prototypem Dacii Sport. Od tego roku wszystkie samochody DACIA otrzymały orientacyjny typ 3110. Był to nadal ten sam samochód 1300, ale na przednim panelu zamontowano nowe światła sygnału stop. Dodatkowo z przodu samochodu zamontowano cztery reflektory. Istnieje kilka różnych konfiguracji DACIA 1310 – TX, TL, S, MLS, MS i Standard. Od 1983 roku model 1310 przeszedł pewne zmiany. DACIA 1401 dodała silnik 1367 cm3, a DACIA 1210 – 1185 cm3. Wszystkie modele były wyposażone w pięciobiegową skrzynię biegów. Modele GTL, GT, TLX, TS, TX i TLE miały różne wersje wyposażenia. Model DACIA 1310 nadal jest eksportowany do Kanady, Wielkiej Brytanii, Ameryki Południowej i wielu innych regionów. Dodatkowo do Kanady eksportowany jest pickup DACIA 1304. Model 1309 powstał na bazie furgonetki w 1989 r. Miał otwarty dach.

Pierwszy model samochodu dostawczego marki Dacia

Seryjna produkcja samochodu dostawczego DACIA rozpoczęła się w 1983 roku. Ten samochód ma wiele odmian: 4WD, King Cab, 4 drzwi (double cab – 1307), (shutter platform – 1305).

W 1988 roku na bazie sedana 1310 został wyprodukowany model 1320 CN1. Ten samochód miał konfiguracje pięciodrzwiową, zainstalowano klimatyzację i całkowicie nowy pakiet elektryczny. W oparciu o 1320 opracowano 1325 Liberta, który był wyprodukowany w bardzo małych ilościach. Ten samochód różnił się od 1320 tylną częścią. Była znacznie krótsza. W pewnym sensie można powiedzieć, że przywrócono pierwotną formę. W 1990 roku Dacia Jumbo została zaprezentowana na wystawie TIB. Był to pickup z zamkniętym nadwoziem i bardzo dużymi oknami – swoista kopia Renault Express. Na wystawie TIB w 1991 roku została zaprezentowana Dacia Star, która była sedanem z nowymi reflektorami i „wykrzywionymi” szybami. W 1997 roku wystawiono prototyp Dacii D33. Projekt tego samochodu został opracowany we Włoszech. Zaprezentowano trzy różne projekty. Ale opcja jednoczęściowa okazała się najbardziej udana. Z myślą o jeździe po mieście powstał model Dacia 500. Później samochód ten nazywał się Lastun. Został wyprodukowany w Timisoarze w bardzo małych ilościach. Ze względu na niską jakość, w 1989 roku zaprzestano produkcji auta. Pierwszym samochodem zaprojektowanym przez Rumunów w Piteşti była Nova – pięcioosobowy, pięciodrzwiowy sedan.

Nowa generacja, nowe rozwiązania

Model trzeciej generacji, typ R524 został zaprezentowany w 1996 roku w Bukareszcie na wystawie SAB. Dwa lata później w samochodzie Nova zainstalowano układ wtrysku paliwa Bosch i zupełnie nową deskę rozdzielczą. W 2000 roku narodziła się modyfikacja SupeRNova. Model ten otrzymał skrzynię biegów od Renault Clio. Dodatkowo zainstalowano w nim nowy silnik wtryskowy. Do 2005 roku Dacia wyprodukowała około 2,5 miliona pojazdów. Od 2004 roku Dacia opanowała produkcję sedana Logan na ogólnoświatowej platformie Renault X90. W 2006 roku na tej samej wzmocnionej platformie (M90) powstał kombi Logan MCV, który w 2007 roku został uzupełniony o dostawczy Logan VAN, a w 2008 roku o pickup Logan Pickup. Po przejściu na nowoczesną gamę modeli, produkcja samochodów Dacia wzrosła wielokrotnie. Ogromnym hitem marki stała się Dacia Duster w każdej odsłonie serii. Ten model miejskiego SUV-a stał się najlepiej sprzedającym się modelem Dacii w Europie. Sukces przyczynił się do ogromnego rozwoju marki.

Przyszłość marki Dacia

W chwili obecnej SC Automobile Dacia SA to dynamicznie rozwijająca się firma, która nie tylko produkuje samochody, ale także dostarcza komponenty do montażu swoich modeli, choć sprzedawanych w wielu krajach pod innymi nazwami, we wszystkie zakątki świata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *